En kvinde ved væven af Marie Krøyer.
Solgt via Bruun Rasmussen 18. september 2023. Hammerslag 2.300.000 DKK
Udstillet: Gl. Holtegaard, “Portrætter fra et ægteskab. Marie og P. S. Krøyer”, 1997 nr. 29, afb. s. 105. Kunstforeningen, “Når kvinder fortæller, kvindelige malere i Norden 1880–1900”, 2002 nr. 84.
Afbildet: Lise Svanholm, “Marie Krøyer”, 1987 s. 17. “Agnes og Marie”. Breve mellem Agnes Slott-Møller og Marie Krøyer 1885–1937. Ved Lise Svanholm, København 1991, farveplanche mellem s. 80–81.
Proveniens: Marie Krøyer. I arv til kunstnerens datter Vibeke Krøyer (1895–1985), dennes efterkommere frem til 2004, hvor det blev solgt på Bruun Rasmussen auktion 729, 2004 nr. 1264 afb. s. 185. Her erhvervet af nuværende ejer.
Marie Krøyer malede dette motiv to gange. Nærværende maleri beholdt hun selv, det andet forærede hun til malervennerne Anna og Michael Ancher, og det er i dag på Skagens Kunstmuseer (Inv. nr. HAF211).
Maleriet er et af Marie Krøyers få større og mere gennemarbejdede værker. Værkets fine kolorisme og impressionistiske lysindfald tyder på, at det må være malt efter hendes studieophold i Paris i 1889. Motivet forestiller en kvinde, der sidder ved væven og arbejder, og det er ikke så mærkeligt at netop dette motiv har betydet så meget for Marie Krøyer, at hun har gentaget det to gange og beholdt et af værkerne selv. Allerede som barn iagttog hun faderens arbejde med at designe og tegne tekstilmønstre til væveriet på Rubens Klædefabrik, hvor han var teknisk direktør, og Marie Krøyer har selv vævet og designet mønstre til vævede tekstiler til indretningen af hendes forskellige hjem. Vævning som både et konkret håndværk og et æstetisk objekt har således ligget hendes hjerte meget nært og været et centralt kunstnerisk undersøgelsesobjekt for hende – både som motiv i hendes malerkunst – som i nærværende værk – og som et håndværk i sig selv.
Marie Krøyer er lige nu aktuel med udstillingen “Marie Krøyer” på Skagens Kunstmuseer. Udstillingen vil fortsætte til den Hirschsprungske Samling d. 22. september 2023. Derfra videre til Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, d. 9. marts 2024.
Den Hirschsprungske Samling skrev dette 04-10-2023 på deres Facebookside.
MUSEET ERHVERVER HOVEDVÆRK AF MARIE KRØYER
Med støtte fra Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Slots- og Kulturstyrelsen har vi for nylig erhvervet værket ‘En kvinde ved væven’, fra 1890’erne af Marie Krøyer.
Den Hirschsprungske Samling rummer en af landets vigtigste og største samlinger af Skagensmalernes værker. Dog har Marie Krøyer hidtil kun været repræsenteret med en enkelt kultegning. Med erhvervelsen af ‘En kvinde ved væven’ føjer vi nu et vigtigt værk til samlingen.
Længe hed det sig, at Marie Krøyer lagde maleriet på hylden, da hun i 1889 blev gift med P.S. Krøyer. De senere års forskning i Marie Krøyers værker har imidlertid vist, at hun fastholdt sin interesse for maleriet længere end antaget. De fine impressionistiske træk i ‘En kvinde ved væven’ peger på, at værket er malet i 1890erne, og at det dermed bygger på de tendenser, hun sugede til sig, da hun i 1889 modtog professionel undervisning i Paris hos bl.a. Puvis de Chavannes.
Værket kan ses på museet.