Marie Krøyer i Stenbjerg i Thy, 1889.

Af Niels Jørgen Dinnesen

Kunstnerparret P.S. Krøyer og Marie Krøyer opholdt sig i to måneder i Stenbjerg, efter de blev gift i 1889. De boede på kroen fra den 7. august til den 8. oktober og malede begge billeder under opholdet, Søren blandt andet et stort landskabsbillede, portrætter af Marie og motiver fra stranden. Da jeg leder efter parrets billeder malet i Stenbjerg, finder jeg mange af Sørens billeder, men det er mere uvist hvilke billeder, Marie malede.

Der er almindelig enighed om, at et af dem er selvportrættet, der anvendes som signatur og forsidebillede på Marie Krøyer udstillingen i 2023, først på Skagens Museum og dernæst i Den Hirschsprungske Samling. Det er et originalt og meget flot maleri med et helt særligt lys. Skyggen over det ene øje giver udtrykket en original intensitet.

Selvportrættet tilhører Skagens Museum. Det er olie på træ med dimensionerne 27 x 21 cm.

Skyernes flugt.

Et andet af Maries malerier er et udendørs billede med titlen ’Skyernes flugt’. Jeg tror, dette billede har en speciel historie.

Et af Sørens billeder fra Stenbjerg viser Marie på stranden i færd med at male, se nedenfor. Titlen er ’Marie Krøyer maler på Stenbjerg Strand’, og maleriet tilhører Skagens Museum. Det er olie på træ, 24 x 33 cm. Billedet er signeret ’SK Stenbjerg – 89’.

Marie har ryggen mod vandet og ansigtet vendt mod klitrækken. Jeg tror, hun er i gang med netop ’Skyernes flugt’, som ses nedenfor. På marie-kroyer.dk er ’Skyernes flugt’ tidssat til 1889 uden angivelse af lokaliteten, men Tonni Arnold skriver i bogen ‘Kunsten i Marie Krøyers liv‘ (2002), at det er malet i Stenbjerg.

Under sin research til den nævnte bog fandt Tonni Arnold på et loft i Dalarna i Sverige en pakke med glemte Marie Krøyer værker, 40 malerier og 20 tegninger, som ingen havde set i mange år. Et af malerierne er ‘Skyernes flugt’.

Maries staffeli står i kanten af Sørens billede, og kun et lille hjørne af hendes maleri er synligt. Farven ligner en blå himmel.

’Skyernes flugt’ er i privateje og har dimensionerne 30 x 48 cm. Det er tilsyneladende usigneret.

Det ville have været flot at kunne se de to billeder sammen i den store Marie Krøyer udstilling i 2023, men billedet af skyerne er ikke med på udstillingen. Museumsinspektør Mette Bøgh Jensen fra Skagens Museum oplyser, at museerne efterlyste billedet i både Danmark og Sverige, men ejerne meldte sig ikke.

Hvis det var lykkedes at låne billedet, var det næppe blevet vist sammen med P.S. Krøyers ‘Marie Krøyer maler på Stenbjerg Strand’. I følge Mette Bøgh Jensen er det uvist, hvor og hvornår billedet er malet, og museerne ser ikke en sammenhæng.

Det forstår jeg ikke. For Tonni Arnold i bogen ‘Kunsten i Marie Krøyers liv‘ og for mig er sammenhængen mellem de to malerier både smuk og indlysende.

Interiør med kone der spinder.

Med på udstillingen Marie Krøyer i 2023 på Skagens Museum og i Den Hirschsprungske Samling, er to billeder af en kone, der spinder. Det ene billede er et studie med kun den gamle kvinde.

I det andet ses den gamle sammen med en ung pige. Udstillingskataloget daterer de to malerier til 1889, og hvis dateringen er korrekt, er billederne malet i Stenbjerg.

Studiet er olie på træ med dimensionerne 27 x 20,5 cm. Dette billede er i privateje.

‘Interiør med kone der spinder’ er olie på træ med dimensionerne 54 x 45,5 cm. Billedet tilhører Skagens Museum.

Sørens portrætter af hustruen Marie Krøyer.

Under opholdet i Stenbjerg maler P.S. Krøyer en række smukke portrætter af hustruen Marie Krøyer.

’Interiør. Kunstnerens hustru’ viser Marie, der med et spejl i hånden er i færd med at sætte sit hår. Billedet er signeret ’S Krøyer Stenbjerg Septbr 1889’ og har teksten ’Til Marie’ indridset øverst til højre. Billedet tilhører Den Hirschsprungske Samling og er olie på træ med målene 35 x 25 cm.

I ’Portræt af kunstnerens hustru Marie’ har Krøyer i et øjebliksbillede fanget en smilende Marie, der ser på maleren (og os) med et lyst og glad blik. Maleriet er i privateje. Det er olie på lærred, 41 x 53 cm.

Det tredje portræt ‘Marie Krøyer. Stenbjerg’ viser Marie i en blåviolet kjole med foldede hænder og et fraværende blik. Billedet blev bragt med til Tyskland efter opholdet i Stenbjerg og givet til Maries forældre i anledning af deres sølvbryllup. Maleriet er signeret ’S Krøyer Stenbjerg – 89’ og har dedikationen ’Til Papa og Mutting, 17. oktober 1889, Severin’. Billedet tilhører Skagens Museum. Det er olie på lærred, 46 x 28 cm.

Kompositorisk er portrætterne bemærkelsesværdigt forskellige. Krøyer er en mester både i at fange nuet og lægge et originalt snit.

Af: Niels Jørgen Dinnesen. 10. Oktober 2023. Besøg Niels Jørgen Dinnesen hjemmeside Dinnesen.com