Værker

Marie havde som sine samtidige kvindelige malerkolleger vanskeligt ved at bryde igennem og blive anerkendt på lige fod med mandlige malere. Det virkede heller ikke befordrende på hendes egen karriere, at hun var gift med en internationalt anerkendt maler og led af en ødelæggende selvkritik.

Marie har efterladt sig ca. 20 malerier, dels fra Italien, dels fra Skagen, hvor hun og P.S. Krøyer havde deres sommerbolig. De viser en udpræget kunstnerisk evne, parret med fin koloristisk fornemmelse i en naturalistisk malemåde. Hun har tilsyneladende helt opgivet maleriet til fordel for boligindretning, design af møbler og kunsthåndværk som broderier til Skagen og til Alfvénsgården, inspireret af det engelske tidsskrift The Studio og Arts- and Crafts- bevægelsen.

Malerier:

1886 – Ung dreng i profil

1889 – Selvportræt

1890 – Interiør med pige der syer (Skagens Mus.)

1890 – Portræt af lille italiensk pige

1890 – Dobbeltportræt (Skagens Mus., s.m. P.S.K.)

Kone ved væven (Anchers Hus, Skagen og privateje)

1898 – Fransk markedsplads (Skagens Mus.).

Kunsthåndværk:

Et dagligstuemøblement (ca. 1898, Nat.mus., dep. Stat. Mus. for Kunst);

Fotografialbummet Sommerbogen (læder med pyrografi, 1900, Skagens Mus.);

Indretn. af Krøyers Hus, Skagen (1894-1900);

Indretn. af af Bergensg. 4, Kbh. (o. 1900).

Arkitektur: Alfvénsgården, Tällberg, Sverige, bygn. og møbler (fra 1911, tegn. i Hirschsprung).